Hvad er en WordPress-hjemmeside?
WordPress er et system som man bygger hjemmesider i. Et system som gør det let at styre indholdet.
Det er det mest brugte system til at lave hjemmesider på internettet, hvilket betyder at der er et stort miljø bag det og masser af open source-udviklere der forbedrer systemet hele tiden.
Et løg?
Forestil dig en WordPress-hjemmeside som et løg.
Kernen af løget
De inderste lag er det man kalder ‘WordPress core’. Det er denne kerne som hele tiden bliver udviklet på af open source-udviklere. Nogle af eksemplerne på hvad dette dækker er:
- Login-funktionaliteten
- WordPress-backenden
- Database-strukturen
- Muligheden for at tilføje/fjerne plugins
Samt en masse andre ting. Det er denne kerne man opdaterer, når man trykker ‘opdater’ inde i WordPress Backenden:
De midterste lag i løget
De midterste lag er de indstillinger man kan ændre for at få ny opførsel af din WordPress backend. Det er kompliceret, men inkluderer ting som:
- Custom Post Types
- Ekstra backend-felter (Advanced Custom Fields).
Det yderste lag på løget
Det yderste lag er ‘themes’ altså temaer. Det er her man styler hjemmesiden og får den til at se godt ud på alle enhedsstørrelser fx smartphone og mobil. Det er her det meste arbejde med at bygge en ny hjemmeside ligger.
Så når man siger at man ‘laver WordPress-hjemmesider fra bunden’, så lyver man egentlig. Man får jo foræret hele det her lækre løg, – og så bygger man egentlig bare det yderste lag.
Er WordPress en god ide?
Er det en god ide at få lavet en WordPress-hjemmeside? Det afhænger af dine konkrete behov for din hjemmeside.
WordPress er så brugt som det er, fordi det både kan håndtere simple hjemmesider, uden for mange sider og sidetyper samtdigit med at man også kan lave meget avancerede hjemmesider.
Det smarte ved at få lavet sin hjemmeside i WordPress er, at du og din udvikler (mig?) kan beslutte hvor høj kompleksitet du ønsker, og så kan din udvikler tilpasse hjemmesiden til det.
Kan man ikke bare bruge Squarespace eller Wix?
Jo, – det kan man. Squarespace og Wix er alternativer til WordPress.
Eksempelvis har jeg selv lavet en Squarespace-hjemmeside til min fars sommerhus i spanien (som ligger på side 1 på Google for Langtidsleje Spanien).
Squarespace og Wix er smarte, hvis man kan acceptere (og finde ud af) at følge den Squarespace-skabelon (template) man har valgt, til punkt og prikke! Brugerdefinerede ændringer i disse systemer er nemlig oftest rigtigt tunge at danse med. Desuden koster det en del mere at have en Squarespace eller en Wix hjemmeside på årlig basis.
Så hvis man er ret ligeglad med det æstetiske på sin hjemmeside, men bare vil have hældt en masse indhold ind på en hjemmeside, så er Squarespace eller Wix glimrende alternativer.
Et simpelt eksempel
Her er et eksempel på en simpel hjemmeside for BBLIKK jeg lavede til Helene Bækmark. Simpel og enkelt. ‘Bare’ indhold på sider.
Hvorfor byggede vi ikke denne side i Squarespace? Det gjorde vi ikke, fordi:
- det ikke ville kunne skalere op dvs. vi ville ikke senere kunne udvide hjemmesiden med et mere komplekst design.
- det var super seje Katrine fra Holy Moly der havde lavet logo-design og lagt linierne for BBLIKK’s design. Så hvis siden skulle være blevet bygget i Squarespace, ville vi skulle gå på kompromis med adskillige design-valg.
- I Squarespace er virkelig træls at understøtte flere sprog
- Den løsning vi fandt endte med at tage lige lang tid at lave fra bunden i WordPress som i Wix eller Squarespace
Og det er bare ikke tilfredsstillende at have en side i Squarespace, hvor man ikke kan ændre højden på en slider. Eller billede-størrelserne, uden at skulle i gang med Photoshop.
Squarespace og Wix er bare noget bras!
Eksempler på WordPress-hjemmesider
Hvordan kommer man i gang?
Proceduren for at få lavet en WordPress hjemmeside kan deles op i følgende faser:
- Strategi + SEO-analyse (valgfri)
Hvilket problem hjemmesiden skal løse? - Design
Hvordan skal hjemmesiden se ud? Dette bliver lavet af grafiske designere. - Kodning
Det er her man laver et WordPress-tema som ligner det design der er blevet udarbejdet. - Optimering (valgfri)
Dette er en løbende post, hvor man sr på, hvordan hjemmesiden kan performe bedre. Hvor er flaskehalsen? Er det at der ikke kommer nok besøgende? Eller er det at folk ikke blive længe nok? Eller at folk ikke klikker ind til de vigtige sider? Etc.
Så alt afhængigt af, hvor stor en løsning man vil have, – og hvad man har. Så er første skridt at finde ud af, hvad der skal laves og hvad der skal udelades.
Hvad er strategi + SEO-analyse for en hjemmeside?
Ideelt set, starter man med at dedikere noget tid til at overveje, hvad en hjemmesiden skal gøre for ens forretning.
En faldgrube er at folk bare tænker at de skal ‘have en god hjemmeside’. Men det er vigtigt at finde ud af, hvad en god hjemmeside er!
- Får den flere kunder i biksen?
- Hjælper den kunderne med at finde svaret på spørgsmål?
- Opbygger den et publikum som man kan tale til?
- Informerer den kunderne om produkter?
Når man har svaret på disse spørgsmål, så skal man overveje, hvor man vil lægge sin energi. Om det er på LinkedIn, Facebook eller Instagram man gerne vil blive vist? Er det på Google? Og i så fald, hvad er det folk googler?
Det er et dybt kaninhul! Men det er, i min optik, vigtigt at have taget stilling til så mange af disse ting som muligt, for at hjemmesiden performer bedst for én.